headermask image

header image

Montagna e indipendenza

Ancuò semo stai invitai a Caviola, a un incontro organixà dale sezion ladine del Cadore, Comelgo, Agordino, Zoldano a cui gera prexenti un mucio de candidati a Belun par le prosime elesion regionai. Xe intervegnùo anca Gianluca Panto, unico candidà presidente che se gà prexentà al’incontro.

Oltre al tema dela tutela lengoistega e cultural dei ladini, a xe vegnù fora co grande evidensa la situation de squaxi disperasion che vive tuta la montagna.

I ladini dele valate i xe ancora pì in difficoltà se volemo rispeto a cuei de Anpezo. O mejo, le difficoltà le xe cusì grande par tuti che se fa fadiga a capir chi che sta pexo. I ospedai, i servisi publici i sta in piè solo col volontariato. Le atività economiche le xe ancora pì in soferensa de cuele xà mese mal dea pianura o dela Valbeluna e del Feltrin. I xovani coi va studiar a Padova, o a Venesia i fa fadiga a tornar in vale. Insoma, tra crixi economica, spopolamento dea montagna e mancansa de risorse la situation la xe veramente preoccupante. Intieri paexi i riscia de morir in pochi, pochisimi àni.
Sul piano cultural, tra l’altro manca el reale riconoscimento lengoistego e l’insegnamento del ladin a scola.

Xe intervegnùi anca i raprexentanti dele minoranse lengoistighe cinbre e dela montagna vixentina, dei sete comuni e de Tonesa del Cimon. E le parole dei so raprexentanti le xe stae ancora pì drammatiche, se posibile, parché la situation de minoransa e dificoltà chei vive la xe ancora pì acentuada.

Insoma, la montagna veneta la sta morendo, in poche parole, a parte dele ixole felici che vive de turismo par un per de mexi l’àno.

El ritornelo de tuti i candidati – a parte naltri del PNV – el xe sta la solita eterne promesa de autonomia par Belun e de statuto special par el Veneto.

El PNV el gà invese portà un mesagio diverso dai altri partiti. Ghemo meso in evidensa che ala montagna ghe serve do strumenti: 1) risorse economiche e 2) strumenti decixionali.

Pal primo ponto l’unica solusion la xe l’indipendensa, parché l’autonomia dela provincia de Belun e el statuto special pal Veneto le xe inposibili politicamente e economicamente.

Anca pal secondo ponto la solusion la xe solo che cuela indipendentista, parché i problemi dei montanari li pol risolvar solo che i montanari stesi, ma i gà da poderse governar da soli, come che fa i cantoni e le comunità Svisere, come che farà anca tute le comunità venete dopo l’indipendensa.

Me par che anca in cuela che gera e tornarà a esar la Magnifica Comunità del Cadore el mesagio del’indipendensa da ancuò el gapia scumisià a farse strada e conosendo la montagna e i so abitanti no me sorprendarìa che le robe le scumisiase a canbiar proprio dale valate. Adeso l’apuntamento par la montagna el xe col’incontro publico de martedì 16 marzo a Belun, ala Sala Gatto, nel Centro Congressi in piasa Piloni.

Vanti cusì, che semo forti!

Gianluca Busato
Segretario PNV

If you liked my post, feel free to subscribe to my rss feeds